hannalindberg

Direktlänk till inlägg 31 maj 2012

Bloggupgift till Berit

Av Hanna Lindberg - 31 maj 2012 11:52

Blogg uppgift


Beskrivning

Det finns en hel drös med olika sociala medier bland annat Facebook, Twitter, MSN, Skype, Youtube, Grooveshark och Spotify. Syftet till Facebook och Twitter är ungefär likadana. På båda hemsidorna kan man hålla kontakt med sina vänner och se vad de gör under dagarna via bilder och texter som människor runt om i världen lägger ut.


Skype och MSN är också lite av samma sak. För att få båda programmen på sin dator laddar man ner en fil till sin dator från till exempel http://www.skype.com/ om man ska ha Skype och om man vill ha MSN går man till hemsidan http://se.msn.com/ och klickar sig sedan vidare till messenger. Efter man har laddat ner programmen skaffar man en användare och sedan är det bara att hålla kontakt med sina nära och kära. Om man vill kan bara skriva (chatta) med dem, men man kan även ringa upp dem via datorn och välja om man vill ha med eller utan webkamera.


Spotify, Grooveshark och Youtube är också ganska lika varandra eftersom alla tre är olika sorter av musiksajter fast de är ändå lite olika varandra på några sätt.


Spotify är en sorts musik arkiv med låtar från hela världen. För att få Spotify till sin dator laddar man ner en fil från http://www.spotify.com och skapar en användare. Man kan även välja om man vill ha en gratis version med begränsad lyssnings tid eller en som man vill betala för Spotify premium som har obegränsad lyssning tid och med bättre ljudkvalité.


Grooveshark är däremot en hemsida som man går till, http://grooveshark.com/. På Grooveshark kan man lyssna på musik online och även skapa musik om man har en användare till denna sida.

Grooveshark är helt gratis och det finns inte lika stort urval av låtar på Grooveshark som på Spotify men det finns ändå en hel del, och det finns ingen gräns för hur länge man får lyssna. På Grooveshark kan man även hitta en del saker som inte finns på Spotify, så Grooveshark är mer som en blandning av Spotify och Youtube.


Youtube däremot är en musik video sajt där man kan titta på musikvideor av många kända artister men även se på videor som dina kompisar har gjort och lagt ut för nöjes skull eller roliga videos med tokiga saker som människor runt om i världen har råkat göra. Youtube är helt gratis.


Alla dessa olika sociala medier som jag precis har berättat lite om passar till alla åldrar.


E-delegationen

Regeringen har gett delegationen i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur myndigheter använder sociala medier. Riktlinjerna beskriver vilka rättsliga krav myndigheterna måste följa, vilka rutiner de bör införa och vilka resurser de bör avsätta.

Här följer en kort sammanfattning för dig som vill ha en snabb översikt.


1. Tänk igenom mål och syfte

Som vid all kommunikationsplanering, utgå från myndighetens verksamhetskrav och uppdrag. Gå igenom på vilket sätt sociala medier kan bidra till att nå myndighetens mål och möta användarnas förväntningar och behov. Det kan finnas många skäl till att myndigheter använder sociala medier, till exempel för att skapa relationer, förtroende, nå nya grupper, omvärldsbevakning.


Beroende på vilket syfte myndigheten har och myndighetens verksamhet bör krav ställas på funktioner, teknik och säkerhet i det sociala medier, bl.a för att göra det så tillgängligt som möjligt. Mediet bör till exempel fungera oberoende av användarens tekniska plattform och vara tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar.


2. Granska avtalet 

Om användningen av sociala medier förutsätter att myndigheten ingår ett avtal måste avtalet granskas. Gör en bedömning av vilka riskerna är för myndigheten och användarna med att använda mediet.


3. Sätt upp interna regler

Enskilda ska kunna lita på att det är myndigheten som ansvarar för ett socialt medium eller uttalar sig. Därför bör myndigheten ta fram interna regler för att skilja på när myndigheten uttalar sig och när anställda gör det privat så att detta alltid är klart för den enskilde som kommunicerar med myndigheten. Reglerna bör klargöra vem som får uttala sig för myndighetens räkning och vilka ramarna är.


Reglerna bör också innehålla rutiner för hur allmänna handlingar ska hanteras, om hur mediet ska hållas under uppsikt, hur ärenden som kommer in eller information som hör till ett redan pågående ärende ska hanteras, osv. Det kan vara lämpligt att införliva sådana regler i policies och andra regler som myndigheten redan har.


Anställda bör inte uttala sig för myndighetens räkning via sina privata konton eftersom det kan försvåra myndighetens skyldigheter att till exempel hantera allmänna handlingar och iaktta spårbarhetskrav. Detta kan vara svårt att uppfylla på grund av begränsningar i vissa medier.


Jämförelse

Om man ska jämföra Skype och MSN så tycker jag personligen att Skype ör mycket bättre. Jag tycker att Skype är bättre för det är enklare att använda, det är mycket bättre kvalité på ljudet och videon. Man behöver inte heller ha en massa fönster upp bara för att man pratar/chattar med flera personer som man måste ha på MSN utan i skype är det en lista på vänster sida och när någon har skrivit till dig blir det en orange prick bakom personens namn och på klickar du bara på den personens ”ruta”. Skype ser även mycket fräschare ut än MSN. Och skype meddelar dig om till exempel ditt internet är svagt, om din mick har lågt ljud osv.


Om jag nu ska ta upp lite nackdelar med MSN så är det raka motsatsen till vad som är bra med Skype. MSN har dålig kvalité på videon när man har videosamtal, man hörs inte lika bra via micken som på skype, kan vara lite komplicerat att använda ibland, för varje person som man skriver med måste man ha ett eget fönster till varje person, och det är inte många som använder MSN längre.


Jag tycker helt enkelt att Skype är mycket bättre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Lindberg - 19 juni 2012 12:57

Nu är det så här att jag har vart VÄLDIGT less på denna bloggsajt ett bra tag men eftersom blogg.se har tjorvat har jag inte kunnat fixa nån blogg där förän nu, men nu är det gjort och jag har en blogg där som heter http://hannalindbergg.blogg.se/. g...

Av Hanna Lindberg - 11 juni 2012 15:42

förlåt för att jag inte blogggat på ett tag men jag har försökt skaffa nu blogg på blogg.se men det vill inte funka så jag har inte haft nån lust alls att blogga och har egentligen inte det nu heller pga att jag är sur på martin.... ...

Av Hanna Lindberg - 30 maj 2012 13:51


hej hej bloggen  :) ha KANSKE fått tillbaka lusten att blogga nu när det snart är sommarlov osv. men jag kommer nog mest troligt byta till blogg.se istället.... känns som att det är bättre och typ smidigare att använda än bloggplatsen, men jag tänkte...

Av Hanna Lindberg - 30 maj 2012 11:00


hej allesammans :) längesen jag gjorde ett vanligt blogginlägg nu men jag har verkligen inte haft någon lust :/   idag börja jag i allla fall dagen med att ha kanot på gympan (Grymt kul!!! :D) och nu har jag gjort bort ett prov i företagsekonomi ...

Av Hanna Lindberg - 28 maj 2012 09:12

Kommer skriva detta inlägg och kanske några andra bara för att jag måste i ett ämne jag har i skolan, tänkte bara så ni vet...   ;)   Konsumtionstrend... vad tusan är det?   Jo, det är en trend som har med saker och ting som vi i världen gör och ...

Presentation


Jag är en glad tjej på 16 vintrar som bor med min mamma och pappa i södra norrbotten. I min blogg kommer ni få läsa om mitt liv, vad som händer runt om kring mig och även få se en hel del bilder som jag har fotat.

Fråga mig

10 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2012 >>>

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards